Statut Klubu Dziecięcego w Chorzelach
Statut Klubu Dziecięcego w Chorzelach
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
1. Klub nosi nazwę Klub Dziecięcy w Chorzelach.
2. Obszarem działania Klubu Dziecięcego w Chorzelach, zwanego dalej „Klubem”, jest teren Gminy Chorzele.
3. Podmiotem, który utworzył Klub jest Gmina Chorzele.
4. Siedziba Klubu mieści się w Chorzelach przy ul. Wesołej 1 i jest miejscem prowadzenia Klubu.
5. Klub działa na podstawie i w granicach obowiązującego prawa, w szczególności:
1) ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
2) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
4) statutu Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele;
5) niniejszego statutu;
6) innych przepisów dotyczących jednostek budżetowych.
6.Klub jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną Gminy Chorzele, prowadzoną w formie jednostki budżetowej Gminy wchodzącą w skład Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele.
Rozdział 2.
Cele i zadania Klubu oraz sposób ich realizacji.
§ 2.
1. Klub jest utworzony i utrzymywany w celu:
1) realizowania funkcji: opiekuńczych, wychowawczych oraz edukacyjnych na rzecz dzieci uczęszczających do Klubu;
2) wspomaganiu rodziny w wychowywaniu dzieci.
2. Do zadań Klubu należy w szczególności:
1) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
2) zapewnienie odpowiedniej opieki pielęgnacyjnej, wychowawczej oraz edukacyjnej nad dziećmi uczęszczającymi do Klubu, odpowiednio dla ich potrzeb;
3) prowadzenie zajęć opiekuńczo –wychowawczych i edukacyjnych uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;
4) sprawowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez rozwijanie umiejętności rozwojowych i intelektualnych;
5) kształtowanie umiejętności funkcjonowania społecznego dzieci niepełnosprawnych poprzez odpowiednie oddziaływanie wychowawcze oraz uwzględniające rodzaj niepełnosprawności;
6) zapewnienie dzieciom, w czasie ich pobytu w Klubie odpowiedniego do wieku i stanu zdrowia wyżywienia;
7) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie w Klubie oraz w czasie zajęć prowadzonych poza nim;
8) współdziałanie z rodzicami w wychowaniu dziecka i pomaganie rodzicom w rozpoznaniu możliwości rozwojowych dziecka;
9) bezpośredni i niezwłoczny kontakt z rodzicami dziecka lub właściwymi organami administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, służby zdrowia itp. w każdej sytuacji budzącej uzasadniony niepokój co do stanu zdrowia lub zachowania się dziecka.
§ 3.
Cele i zadania realizowane są poprzez:
1) sprawowanie opieki nad dziećmi przez fachowy personel
2) współpracę z rodzicami;
3) stosowanie różnorodnych metod i form pracy z dziećmi, uwzględniając rozwój psychomotoryczny dziecka oraz konieczność indywidualnej pracy z dzieckiem;
4) stymulowanie procesów rozwojowych dzieci.
Rozdział 3.
Organizacja Klubu.
§ 4.
1. Klubem kieruje Kierownik.
2. Organizację wewnętrzną Klubu określa Regulamin Organizacyjny Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele nadany przez Dyrektora Zespołu.
Rozdział 4.
Warunki przyjmowania dzieci do Klubu.
§ 5.
1. Rekrutacja dzieci do Klubu odbywa się raz w roku w okresie od 1 marca do 30 kwietnia.
W miarę wolnych miejsc rekrutacja dzieci może być prowadzona w ciągu całego roku.
2. Do Klubu przyjmowane są dzieci zamieszkujące na terenie Gminy Chorzele.
3. W przypadku zgłoszenia większej liczby dzieci od liczby miejsc w Klubie, w toku postępowania kwalifikacyjnego brane są pod uwagę dodatkowe kryteria pierwszeństwa w kolejności określonej poniżej:
1) dzieci, które w roku szkolnym poprzedzającym uczęszczały do Klubu:
2) dzieci rodziców samotnie wychowujących pod warunkiem, że pracują zawodowo;
3) dzieci rodzin wielodzietnych (3 i więcej w rodzinie), w których rodzice pracują zawodowo;
4) dzieci niepełnosprawne;
5) dzieci, których rodzice pracują zawodowo i nie mogą zapewnić opieki w ciągu dnia;
6) dzieci z rodzin posiadających inne udokumentowane wskazania do uczęszczania do Klubu (wydane przez uprawnione organy lub instytucje: orzeczenia, decyzje, bądź opinie wskazujące np. na ważne względy społeczne);
7) dzieci rodziców niepracujących zawodowo.
4. Do Klubu może być przyjęte dziecko spoza Gminy Chorzele, jeżeli Klub dysponuje wolnymi miejscami, a rodzice spełniają kryteria określone w ust.3 i na zasadach określonych w tym ustępie.
5. W przypadku złożenia przez rodziców pisemnego oświadczenia o nieobecności dziecka w Klubie nieprzerwanie powyżej 30 dni na miejsce tego dziecka na czas jego nieobecności, może zostać przyjęte inne dziecko według kolejności z listy rezerwowej, a w przypadku braku listy rezerwowej według kryteriów określonych w ustępie 3.
Rozdział 5.
Zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w przypadku nieobecności dziecka w Klubie.
§ 6.
1. Nieobecność dziecka w Klubie nie zwalnia od obowiązku uiszczenia opłaty za pobyt dziecka w Klubie.
2. W przypadku nieobecności dziecka w Klubie opłata za wyżywienie podlega zwrotowi za czas nieobecności dziecka w Klubie.
3. Zwrot opłaty za wyżywienie następuje w formie odpisu z należności za wyżywienie w następnym miesiącu rozliczeniowym.
4. Okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy. Zwrotu dokonuje się w miesiącu następującym po okresie rozliczeniowym.
Rozdział 6.
Zasady udziału rodziców w zajęciach prowadzonych w klubie.
§ 7.
1. Za zgodą Kierownika Klubu rodzice dzieci uczęszczających do Klubu mogą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych w klubie.
2. Udział rodziców nie może zakłócać normalnego rozkładu dnia obowiązującego w Klubie.
3. Rodzic może brać udział czynny lub być obserwatorem prowadzonych zajęć.
Rozdział 7.
Gospodarka finansowa Klubu.
§ 8.
1. Klub jako jednostka budżetowa Gminy Chorzele, prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w szczególności o finansach publicznych oraz rachunkowości.
2. Klub prowadzi działalność na podstawie planu finansowego opracowanego przez Dyrektora Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele, dostosowanego do uchwały budżetowej na dany rok.
Przewodniczący Rady Miejskiej
mgr Krzysztof Milewski