Regulamin organizacyjny
Załącznik do zarządzenia nr 9 /2022
Dyrektora Miejskiego Zespołu Placówek
Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele
z dnia 28.03.2022 roku
Regulamin Organizacyjny Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele
Postanowienia ogólne
§ 1.
-
Regulamin Organizacyjny Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele określa organizację wewnętrzną podział zadań oraz zasady działania Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele.
-
Miejski Zespół Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele zwany dalej ,,Zespołem” jest gminną jednostką budżetową Gminy Chorzele i działa na podstawie obowiązującego prawa a w szczególności:
-
ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi do lat 3;
-
ustawy z dnia 8 marca z 1990 r. o samorządzie gminnym;
-
ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
-
statutu Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele.
-
niniejszego Regulaminu.
-
Siedziba Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele mieści się w Chorzelach przy ul. Wesołej 1 i jest tym samym siedzibą Żłobka Miejskiego w Chorzelach i Klubu Dziecięcego w Chorzelach.
-
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
-
Regulaminie - oznacza to Regulamin Organizacyjny Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad dziećmi w Gminie Chorzele;
-
Zespole – oznacza to Miejski Zespół Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele;
-
Żłobku - oznacza to Żłobek Miejski w Chorzelach wchodzący w skład Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele;
-
Klubie - oznacza Klub Dziecięcy w Chorzelach wchodzący w skład Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele;
-
Dyrektorze - oznacza to Dyrektora Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad dziećmi w Gminie Chorzele;
-
Kierowniku - oznacza to Kierownika Klubu Dziecięcego w Chorzelach;
-
Pracowniku - oznacz to osobę zatrudnioną w Miejskim Zespole Placówek Opieki nad dziećmi w Gminie Chorzele;
-
Rodzicu - rozumie się przez to także opiekunów prawnych oraz inne osoby, którym sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem.
Organizacja i zasady kierowania Zespołem
§ 2.
-
W skład Zespołu wchodzą jednostki organizacyjne Żłobek i Klub realizujące działalność podstawową Zespołu.
-
Zadania i cele Zespołu określa statut Zespołu.
-
Szczegółowe zadania i cele Żłobka i Klubu określają ich statuty.
-
Strukturę Zespołu określa Schemat Organizacyjny stanowiący załącznik nr 1.
-
Obsługę finansowo- księgową Zespołu zapewnia jednostka organizacyjna Gminy Chorzele o nazwie Centrum Usług Wspólnych w Chorzelach.
§ 3.
-
Zespołem kieruje Dyrektor i reprezentuje go na zewnątrz na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele.
-
Dyrektor Zespołu sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
-
Żłobka Miejskiego w Chorzelach;
-
Klubu Dziecięcego w Chorzelach.
-
Dyrektor Zespołu jest również Dyrektorem Żłobka, ponosi odpowiedzialność za zarządzanie i organizację pracy Żłobka.
-
Do zadań Dyrektora Zespołu należy:
-
pełnienie funkcji pracodawcy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy;
-
kierowanie bieżącymi sprawami Zespołu i wydawanie z tym związanych poleceń i zarządzeń;
-
reprezentowanie Zespołu na zewnątrz i prowadzenie negocjacji w sprawach go dotyczących
-
w granicach określonych przez statut oraz udzielonego pełnomocnictwa przy zaciąganiu zobowiązań zmierzających do realizacji statutowych zadań jednostki.
§ 4.
-
Klubem kieruje Kierownik, który odpowiada za prawidłową organizację i funkcjonowanie pracy Klubu.
-
Kierownik Klubu podlega bezpośrednio Dyrektorowi Zespołu.
-
Do obowiązków Kierownika Klubu należy w szczególności:
-
nadzorowanie i kierowanie bieżącą pracą Klubu;
-
organizowanie prawidłowego funkcjonowania placówki i odpowiedzialność za jej prawidłowe działanie oraz wykonywanie zadań statutowych;
-
składanie informacji i sprawozdań z bieżącej działalności placówki;
-
planowanie zaopatrzenia w pomoce dydaktyczne i materiały, wyposażenie
i konserwację urządzeń do zabawy oraz edukacji dzieci; -
odpowiedzialność i nadzór nad prawidłowością wykonywania zadań przez pracowników Klubu Dziecięcego.
§ 5.
-
Zespół udziela świadczeń, które obejmują swoim zakresem działania pielęgnacyjne, opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne odpowiednie do wieku dzieci.
-
Zadania zapewniające bezpośrednią opiekę nad dziećmi sprawują starsi opiekunowie, opiekunowie, młodsi opiekunowie i pielęgniarka.
-
Pozostałe zadania związane z działalnością Zespołu wykonują inni pracownicy obsługi, tj. intendent, dietetyk, kucharka, pomoc kuchenna i sprzątaczka.
-
Szczegółowe zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określają zakresy czynności stanowiące załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
-
Dyrektor Zespołu ma prawo łączenia obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy, jeżeli nie narusza to obowiązujących w tym zakresie przepisów.
Czas pracy Zespołu
§ 6.
-
Zespół jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:30 do 16.30.
-
Żłobek Miejski i Klub Dziecięcy są czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:30 do 16.30.
-
Dyrektor Zespołu może zmienić godziny pracy Żłobka lub Klubu po przeprowadzeniu analizy czasu pobytu dzieci oraz po rozpatrzeniu opinii rodziców. Zmiana zostaje podania w formie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej.
Warunki przyjmowania dzieci
§ 7.
-
Dzieci przyjmowane są do Zespołu zgodnie z kryteriami zawartymi w statutach Żłobka i Klubu.
-
Rodzice ubiegający się o miejsce w Żłobku lub Klubie zobowiązani są do złożenia
u Dyrektora kompletnej i prawidłowo wypełnionej karty zgłoszenia dziecka na dany rok szkolny. -
Karta zgłoszenia złożona w danym roku szkolny dotyczy wyłącznie rekrutacji odbywających się w tym roku szkolnym.
-
W przypadku wolnych miejsc dzieci są przyjmowanie w ciągu roku szkolnego zgodnie z kolejnością zgłoszeń w liście oczekujących utworzonej podczas rekrutacji.
-
Do listy oczekujących na przyjęcie dopisywane będą odpowiednio dzieci rodziców, którzy złożą karty zgłoszenia po zakończeniu rekrutacji.
-
Szczegółową organizację przebiegu rekrutacji dzieci na każdy rok szkolny do Zespołu określa Regulamin Rekrutacji Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Chorzele.
Zasady wnoszenia odpłatności
§ 8.
-
Korzystanie z usług placówek wchodzących w skład Zespołu ma charakter odpłatny.
-
Na pełny koszt utrzymania dziecka składają się opłata za pobyt dziecka i opłata za wyżywienie.
-
Opłata powinna być wniesiona do 10-go dnia każdego miesiąca. W przypadku, gdy dzień ten jest ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień płatności uważa się najbliższy dzień powszedni. Nieterminowe uiszczanie opłat powoduje naliczanie ustawowych odsetek zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Zwłoka z zapłatą należności za dwa miesiące powoduje wykreślenie dziecka z listy dzieci uczęszczających do Żłobka bądź Klubu.
-
Za dni nieobecności dziecka tylko w przypadku zgłoszenia takiej nieobecności przez rodzica z wyprzedzeniem, najpóźniej przed dniem nieobecności do godziny 14.00 przysługuje zwrot opłaty za wyżywienie.
-
Osobą odpowiedzialną za wyliczenie odpisów jest intendent.
-
Odpis opłaty za wyżywienie zostaje uwzględniony przy opłacie w miesiącu następnym.
-
Opłaty dokonywane są przez rodziców dzieci uczęszczających do Żłobka lub Klubu bezpośrednio na konto zespołu lub u intendenta.
-
Wysokości opłaty za pobyt dziecka, o której mowa w ust. 2 i dodatkowej opłaty za wydłużony pobyt dziecka oraz maksymalnej wysokości opłaty za pobyt i wyżywienie oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat ustala Rada Miejska w Chorzelach w drodze uchwały.
-
W przypadku otrzymania dofinansowania do opłaty za pobyt dziecka na podstawie ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym rodzice ponoszą opłatę pomniejszoną zgodnie z otrzymaną informacją przez Zespół od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
-
Opłata za wyżywienie jest pomniejszona w przypadku zakwalifikowania dziecka do dożywiania przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Chorzelach, który ustala kwotę dofinansowania.
-
Wysokość odpisu intendent ujmuje w sporządzanym na początku każdego miesiąca zestawieniu przypisów na dany miesiąc. Zestawienie sporządza na podstawie wykazu obecności dzieci dostarczanego przez opiekuna z każdej grupy.
-
Wykaz sporządzany przez opiekunki poszczególnych oddziałów powinien zawierać – imię i nazwisko dziecka, liczbę godzin obecności i nieobecności, usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych pobytu dziecka, czytelny podpis opiekuna sporządzającego zestawienie.
-
Odpłatność przez intendenta pobierana jest od rodziców na druku ścisłego zarachowania – kwitariusz przychodowy- ewidencyjnym. Imiennie dla każdego dziecka w terminie do 10-go każdego miesiąca, którego należność dotyczy.
-
Zebrana odpłatność, zgodnie z kwitariuszem, ujmowana jest przez intendenta (pełniącego funkcję kasjera) w raporcie kasowym i odprowadzana do banku na konto Zespołu.
-
Odpłatności dokonywane przez rodziców na konto zespołu intendent ustalana z księgowym.
-
Na koniec każdego miesiąca intendent przedstawia do sprawdzenia księgowemu zestawienie rzeczywistych wpłat w danym miesiącu oraz uregulowane zaległości. Po analizie księgowy potwierdza zgodność wykazanych wpłat i zaległości dokumentami zaksięgowanymi.
-
W przypadku nadpłat zwrotu opłat ponoszonych przez rodziców dokonuje się na podany przez nich rachunek bankowy.
-
Za okres przerwy wakacyjnej opłaty za pobyt i wyżywienie dzieci nie są pobierane.
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków
§ 9.
-
Skargi i wnioski dotyczące Zespołu należy składać u dyrektora osobiście lub na piśmie.
-
Dyrektor przyjmuje zainteresowanych we wszystkie dni i godziny funkcjonowania jednostki.
-
Wszystkie skargi i wnioski podlegają rozpatrzeniu nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wniesienia skargi lub wniosku.
-
O sposobie załatwiania skarg i wniosków zainteresowani będą zawiadomieni w trybie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.
Zasady zastępstw
§ 10.
-
W razie nieobecności Dyrektora jego obowiązki pełni osoba przez niego upoważniona, w granicach określonych upoważnieniem.
-
Pracownik zatrudniony w Zespole i wykonujący pracę w Żłobku bądź w Klubie jest pracownikiem Zespołu i może zastępować innego pracownika Żłobka bądź Klubu, jeżeli wymaga tego sytuacja kadrowa.
-
Opiekunowie Żłobka i Klubu pełnią zastępstwa w grupach, do których przydzieli ich Dyrektor.
-
W przypadku nieobecności Kierownika zastępstwo pełni pracownik przez niego wyznaczony w uzgodnieniu z Dyrektorem.
-
Kierownik odpowiada za zorganizowanie zastępstw nieobecnych pracowników, tak aby nie dopuścić do zakłóceń w pracy w Klubie w porozumieniu z Dyrektorem.
Postanowienia końcowe
§ 11.
Na terenie Zespołu obowiązuje bezwzględny zakaz:
-
palenia tytoniu;
-
spożywania napojów alkoholowych;
-
przebywania osób nieuprawnionych i nietrzeźwych;
-
prowadzenia działalności nie związanej z celami i zadaniami Zespołu;
-
naruszania innych powszechnie obowiązujących zakazów.
§ 12.
W zakresie nieuregulowanym niniejszym Regulaminem Organizacyjnym organizację wewnętrzną Żłobka i Klubu funkcjonujących w strukturze Zespołu określają Regulaminy Organizacyjne Żłobka i Klubu nadane odpowiednio przez Dyrektora Zespołu.
§ 13.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
§ 14.
Zasady organizacyjne związane z wykonywaniem pracy przez pracowników Zespołu reguluje Regulamin Pracy.
§ 15.
Zmiany Regulaminu Organizacyjnego dokonywane są w trybie właściwym do jego nadania.
§ 16.
Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie od dnia 1 kwietnia 2022 roku.