DRUKUJ
2022-03-21

Statut Żłobka Miejskiego w Chorzelach

Statut Żłobka Miejskiego w Chorzelach

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Żłobek nosi nazwę Żłobek Miejski w Chorzelach.

 

2. Obszarem działania Żłobka Miejskiego w Chorzelach, zwanego dalej „Żłobkiem”, jest teren Gminy Chorzele.

 

3. Podmiotem który utworzył Żłobek jest Gmina Chorzele.

 

4. Siedziba Żłobka mieści się w Chorzelach przy ul. Wesołej 1 i jest miejscem prowadzenia Żłobka.

 

5. Żłobek działa na podstawie i w granicach obowiązującego prawa w szczególności:

 

 

1) ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 ,

 

2) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ,

 

3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych,

 

4) statutu Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele;

 

5) niniejszego statutu;

 

6) innych przepisów dotyczących jednostek budżetowych.

 

 

6. Żłobek jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną Gminy Chorzele, prowadzoną w formie jednostki budżetowej Gminy wchodzącą w skład Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad dziećmi w Gminie Chorzele.

 

Rozdział 2

Cele i zadania Żłobka oraz sposób ich realizacji

§ 2.

 

1. Celem Żłobka jest:

 

1) realizowanie funkcji: opiekuńczych, wychowawczych oraz edukacyjnych;

 

2) wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci.

 

2. Do zadań Żłobka należy w szczególności:

 

1) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka ;

 

2) zapewnienie odpowiedniej opieki pielęgnacyjnej, wychowawczej oraz edukacyjnej odpowiednio dla ich potrzeb;

 

3) prowadzenie zajęć opiekuńczo – wychowawczych i edukacyjnych uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;

 

4) sprawowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez rozwijanie umiejętności rozwojowych i intelektualnych;

 

5) kształtowanie umiejętności funkcjonowania społecznego dzieci niepełnosprawnych poprzez odpowiednie oddziaływanie wychowawcze oraz uwzględniające rodzaj niepełnosprawności;

 

6) zapewnienie dzieciom odpowiedniego do wieku i stanu zdrowia wyżywienia;

 

7) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci;

 

8) współdziałanie z rodzicami w wychowaniu dziecka i pomaganie rodzicom w rozpoznaniu możliwości rozwojowych dziecka;

 

9) bezpośredni i niezwłoczny kontakt z rodzicami dziecka lub właściwymi organami administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, służby zdrowia itp. w sytuacji budzącej uzasadniony niepokój w zachowaniu dziecka.

 

§ 3.

 

Cele i zadania realizowane są poprzez:

 

1) sprawowanie opieki nad dziećmi przez fachowy personel;

 

2) współpracę z rodzicami;

 

3) stosowanie różnorodnych metod i form pracy z dziećmi, uwzględniając rozwój psychomotoryczny dziecka oraz konieczność indywidualnej pracy z dzieckiem;

 

4) stymulowanie procesów rozwojowych dzieci.

 

Rozdział 3

Organizacja Żłobka

§ 4.

1. Pracą Żłobka kieruje Dyrektor Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad dziećmi w Gminie Chorzele.

 

2. Organizację wewnętrzną Żłobka określa Regulamin Organizacyjny Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad dziećmi w Gminie Chorzele nadany przez Dyrektora Zespołu.

 

Rozdział 4

Warunki przyjmowania dzieci do Żłobka

§ 5.

1. Rekrutacja dzieci do Żłobka odbywa się raz w roku w okresie od 1 marca do 30 kwietnia.

 

2. Do Żłobka przyjmowane są dzieci zamieszkujące na terenie gminy Chorzele.

 

3. W przypadku zgłoszenia większej liczby dzieci od liczby miejsc w Żłobku, w toku postępowania kwalifikacyjnego brane są pod uwagę dodatkowe kryteria pierwszeństwa w kolejności określonej poniżej:

 

a) dzieci, które w roku szkolnym poprzedzającym uczęszczały do Żłobka;

 

b) dzieci rodziców samotnie wychowujących, pod warunkiem że pracują zawodowo;

 

c) dzieci z rodzin wielodzietnych (3 i więcej dzieci w rodzinie), w których rodzice pracują zawodowo;

 

d) dzieci niepełnosprawne;

 

e) dzieci których oboje rodzice pracują zawodowo i nie mogą im zapewnić opieki w ciągu dnia;

 

f) dzieci z rodzin posiadających inne udokumentowane wskazania do uczęszczania do Żłobka (wydane przez uprawnione organy lub instytucje: orzeczenia, decyzje, bądź opinie wskazujące np. na ważne względy społeczne),

 

g) dzieci, rodziców nie pracujących zawodowo.

 

4. Do Żłobka może być przyjęte dziecko spoza Gminy Chorzele, jeżeli Żłobek dysponuje wolnymi miejscami, a rodzice spełniają kryteria określone w ust. 3 i na zasadach określonych w tym ustępie.

 

5. W przypadku złożenia przez rodziców pisemnego oświadczenia o nie nieobecności dziecka w Żłobku nieprzerwanie powyżej 30 dni na miejsce tego dziecka, na czas jego nieobecności, może zostać przyjęte inne dziecko według kryteriów wymienionych w ustępie 3.

 

Rozdział 5

Zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w przypadku nieobecności dziecka w Żłobku

§ 6.

 

1. Nieobecność dziecka w Żłobku nie zwalnia od obowiązku uiszczenia opłaty za pobyt dziecka w Żłobku.

 

2. W przypadku nieobecności dziecka w Żłobku opłata za wyżywienia podlega zwrotowi za czas nieobecności dziecka w Żłobku.

 

3. Zwrot opłaty za wyżywienie następuje w formie odpisu z należności za wyżywienie w następnym miesiącu rozliczeniom.

 

4. Okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy. Zwrotu dokonuje się w miesiącu następującym po okresie rozliczeniowym.

 

Rozdział 6

Zasady udziału rodziców w zajęciach prowadzonych w żłobku

§ 7.

 

1. Rodzice dzieci uczęszczających do żłobka mogą uczestniczyć w prowadzonych zajęciach po wcześniejszym uzgodnieniu z Dyrektorem Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad dziećmi w Gminie Chorzele. .

 

2. Udział rodziców w zajęciach prowadzonych w żłobku nie może zakłócać rozkładu dnia obowiązującego w żłobku.

 

3. Rodzic może brać czynny udział lub być obserwatorem zajęć prowadzonych przez opiekunów.

 

Rozdział 7

Gospodarka finansowa Żłobka

§ 8.

1. Żłobek jako jednostka budżetowa Gminy Chorzele, prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach w szczególności o finansach publicznych oraz rachunkowości.

 

2. Żłobek prowadzi działalność na podstawie planu finansowego opracowanego przez Dyrektora Żłobka, dostosowanego do uchwały budżetowej na dany rok.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej
mgr Krzysztof Milewski