Regulamin organizacyjny
Załącznik do zarządzenia nr 11 /2022
Dyrektora Miejskiego Zespołu Placówek
Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele
z dnia 28 marca 2022 r.
Regulamin organizacyjny Klubu Dziecięcego w Chorzelach
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
-
Postanowienia Regulaminu Organizacyjnego określają:
-
Zadania i organizację pracy Klubu Dziecięcego w Chorzelach.
-
Czas pracy Klubu Dziecięcego w Chorzelach
-
Warunki przyjmowania dzieci.
-
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci.
-
Prawa i obowiązki rodziców korzystających z opieki nad dzieckiem w Klubie Dziecięcym w Chorzelach
-
Prawa dziecka.
-
Obowiązki Klubu Dziecięcego w Chorzelach w razie nieszczęśliwego wypadku dziecka.
-
Dokumentacja prowadzona przez Klub Dziecięcy w Chorzelach.
-
Postanowienia końcowe.
2. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
-
Regulaminie - oznacza to regulamin organizacyjny Klubu Dziecięcego w Chorzelach;
-
Zespole – oznacza to Miejski Zespół Placówek Opieki nad dziećmi w Gminie Chorzele;
-
Klubie - oznacza to Klub Dziecięcy w Chorzelach wchodzący w skład Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele;
-
Dyrektorze - oznacza to Dyrektora Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Gminie Chorzele;
-
Kierowniku- oznacza to Kierownika Klubu Dziecięcego w Chorzelach
-
Rodzicu - rozumie się przez to także opiekunów prawnych oraz inne osoby, którym sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem.
Rozdział 2
Organizacja pracy Klubu
§ 2.
-
Klub Dziecięcy wchodzi w skład Zespołu realizując działalność podstawową Zespołu.
-
Szczegółowe zadania i cele Klubu określa statut.
-
Kierownik Klubu sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą Klubu Dziecięcego w Chorzelach;
-
Kierownik Klubu ponosi odpowiedzialność za zarządzanie i organizację pracy Klubu.
-
Bezpośrednią opiekę nad dziećmi sprawują opiekunowie.
-
Pozostałe zadania wykonują inni pracownicy obsługi Zespołu tj. pielęgniarka, intendent, dietetyk, kucharka, pomoc kuchenna i sprzątaczka.
-
Szczegółowe zadania na poszczególnych stanowiskach pracy określa załącznik nr 2 do Regulaminu Organizacyjnego Zespołu.
§ 3.
-
W Klubie tworzy się jeden oddział dziecięcy, w którym przebywają dzieci zróżnicowane wiekowo.
-
Liczba miejsc w klubie wynosi 16.
§ 4.
-
Organizację pracy z dziećmi określa ramowy rozkład dnia pobytu dziecka:
06.30 - 08.15 - Schodzenie się dzieci, zabawy i zajęcia dowolne według pomysłów dzieci
08.15 - 08.30 – Poranna toaleta (mycie rączek przed śniadaniem).
08.30 - 09.00 - Śniadanie
09.00 - 09.30 – Mycie zębów, nauka korzystania z nocnika
09.30 - 10.00 – Zabawy ruchowe (sala gimnastyczna, plac zabaw)
10.00 - 10.15 - II Śniadanie
10.15 - 10.45 - Zabawy edukacyjne z elementami zabawy
10.45- 11.15 - Mycie rączek, zupa
11.15 -11.30 – przygotowanie do odpoczynku
11.30 -11.45 – czytanie, słuchanie bajek.
11.45 -12.45 - Odpoczynek - zajęcia relaksacyjne
12.45 -13.15 – Sprzątanie po leżakowaniu, przygotowanie do obiadu
13.15 -13.45 -Obiad, drugie danie
13.45 – 14.00 – Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań
14.00 – 14.30 - Zabawy na świeżym powietrzu (sala gimnastyczna).
14.30 - 15.00 - Podwieczorek
15.00- 16.30 - Zabawy tematyczne - odbiór dzieci przez rodziców.
-
Podane godziny zajęć w ramowym rozkładzie dnia są orientacyjne i mogą ulec przesunięciu.
-
Ramowy rozkład dnia zamieszczony jest w ogólnie dostępnym miejscu na tablicy informacyjnej Klubu.
§ 5.
-
W okresie adaptacji Rodzice mogą pozostać z dzieckiem na sali.
-
Czas pobytu dziecka w okresie adaptacji jest stopniowo wydłużany w zależności od potrzeb dziecka.
-
W codziennych zajęciach mogą uczestniczyć rodzice dzieci uczęszczających do klubu zgodnie z zasadami ustalonymi w Statucie Klubu.
§ 6.
-
W Klubie mogą być organizowane zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.
-
Zajęcia dodatkowe są organizowane na wniosek rodziców dzieci uczęszczających.\
-
Opłaty za zajęcia dodatkowe ponoszą rodzice.
§ 7.
-
Klub zapewnia przebywającym w nim dzieciom wyżywienie zgodnie z wymaganiami dla danej grupy wiekowej wynikającymi z aktualnych norm żywienia.
-
Szczegółowe zasady odpłatności za wyżywienie i pobyt dzieci w Klubie zawarte zostały w Regulaminie Organizacyjnym Zespołu.
Rozdział 3
Czas pracy Klubu
§ 8.
-
Klub czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:30 do 16.30 i zapewnia opiekę względem każdego dziecka do 10 godzin dziennie z wyłączeniem przerwy wakacyjnej i dni ustawowo wolnych od pracy.
-
W szczególnie uzasadnionych przypadkach wymiar opieki może być, na wniosek rodziców wydłużony powyżej 10 godzin dziennie za dodatkową opłatą. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1.
-
Dyrektor Zespołu może zmienić godziny pracy Klubu po przeprowadzeniu analizy czasu pobytu dzieci oraz po rozpatrzeniu opinii rodziców. Zmiana zostaje podania w formie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej.
Rozdział 4
Warunki przyjmowania dzieci.
§ 9.
-
Organizację przebiegu rekrutacji dzieci na każdy rok szkolny do Klubu określa Regulamin Rekrutacji Miejskiego Zespołu Placówek Opieki nad Dziećmi w Chorzele.
-
W przypadku przyjęcia dziecka do Klubu rodzice składają do Kierownika kartę informacyjną o dziecku przyjętym na dany rok szkolny (załącznik nr 2) oraz potwierdzają zaświadczeniem lekarskim brak przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do klubu.
-
Przed rozpoczęciem korzystania z usług Klubu rodzice są zobowiązani do zapoznania się z niniejszym regulaminem oraz do podpisania umowy w sprawie korzystania z usług (wzór umowy stanowi załącznik nr 3).
-
Niepodpisanie umowy przez rodziców dziecka jest równoznaczne z rezygnacją z usług klubu.
§ 10.
Skreślenie dziecka z listy osób korzystających z klubu może nastąpić w przypadku:
-
za wypowiedzeniem- na koniec miesiąca kalendarzowego z zachowaniem 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia
-
ze skutkiem natychmiastowym- w przypadku:
-
nie zgłoszenia się dziecka w ciągu 7 dni od daty zapisania do klubu, bez usprawiedliwienia przez rodzica;
-
gdy dziecko wykazuje nadmierną agresję, nadpobudliwość zagrażającą bezpieczeństwu lub zdrowiu swojemu, innych dzieci lub personelu Klubu;
-
zatajeniu przez rodziców istotnych informacji o stanie zdrowia dziecka;
-
zalegania z odpłatnościami za dwa miesiące;
-
brak usprawiedliwienia nieobecności przez 30 dni w danym miesiącu kalendarzowym.
Rozdział 5
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci
§ 11.
-
Dzieci przyprowadzane i odbierane są przez rodziców lub przez pisemnie upoważnione przez nich osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
-
Dziecko powinno być przyprowadzone w godzinach zadeklarowanych przez rodziców. Potrzebę późniejszego przyprowadzenia dziecka w danym dniu należy zgłosić opiekunowi grupy osobiście dzień wcześniej lub najpóźniej telefonicznie w tym samym dniu.
-
Rodzice lub osoby przez nich upoważnione, przyprowadzając dziecko mają obowiązek rozebrać dziecko i osobiście oddać je pod opiekę opiekunowi.
-
Opiekun bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego przekazania przez rodzica.
-
Opiekunowie nie ponoszą odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców na terenie Zespołu: przed wejściem do budynku, w szatni, pozostawienie przed zamkniętymi drzwiami sali zajęć.
-
Opiekun odbierający dziecko od rodziców ma obowiązek sprawdzić, czy dziecko nie przynosi ze sobą przedmiotów lub zabawek, które mogą stanowić zagrożenie dla innych dzieci.
-
Jeżeli dziecko posiada okulary, aparaty ortopedyczne, które musi nosić w czasie przebywania w Klubie, Rodzice/Opiekunowie mogą przekazać je opiekunowi wraz z informacją o zasadach ich używania i obsługi, przy czym opiekun nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia tego sprzętu w czasie pobytu dziecka w Klubie.
-
Dziecko przyprowadzane do Klubu powinno być zdrowe. Nie dopuszcza się przyprowadzania dzieci z objawami chorobowymi.
-
W trosce o zdrowie innych dzieci, w wyniku podejrzeń o chorobie dziecka, opiekun ma prawo odmowy przyjęcia dziecka lub zażądania zaświadczenia lekarskiego o aktualnym stanie zdrowia dziecka. Takiego samego zaświadczenia może zażądać opiekun po dłuższej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą zakaźną.
-
Rodzice mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielania wyczerpujących informacji na ten temat opiekunowi Alergie pokarmowe należy zgłaszać pisemnie dołączając zaświadczenie lekarskie od lekarza specjalisty (tylko wtedy będą przestrzegane).
-
W przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w placówce rodzice zobowiązani są do niezwłocznego odebrania dziecka. W sytuacjach infekcji, chorób zakaźnych, dziecko nie może uczęszczać do czasu całkowitego wyleczenia.
§ 12.
-
Personel Klubu nie ponosi odpowiedzialności za wartościowe rzeczy przynoszone przez dzieci do Klubu.
-
Do Klubu nie wolno przynosić własnych posiłków i zabawek, a także przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu innych dzieci.
§ 13.
-
Dziecko jest odbierane przez swoich rodziców, prawnych opiekunów lub inne osoby dorosłe upoważnione przez nich na piśmie. To oni odpowiadają za bezpieczeństwo dziecka w drodze z Klubu od momentu przekazania go przez opiekuna.
-
Rodzice mogą upoważnić inną osobę do odebrania dziecka
tylko poprzez pisemne oświadczenie. -
Upoważnienie powinno być złożone przed rozpoczęciem roku szkolnego, nie później jednak niż w dniu 1 września i jest ono ważne do końca roku szkolnego.
-
Upoważnienie może być w każdej chwili zmienione lub odwołane.
-
Rodzice podpisując upoważnienie, biorą pełną odpowiedzialność za życie i bezpieczeństwo dziecka w czasie jego powrotu do domu z upoważnioną osobą.
-
Rodzicie mogą także upoważnić określoną osobę dorosłą do jednorazowego odebrania dziecka, jednakże takie upoważnienie powinno nastąpić w formie pisemnej i dostarczone wcześniej przez rodzica do opiekuna.
-
Żadna telefoniczna prośba rodzica bez pisemnego upoważnienia do wydania dziecka nie będzie uwzględniania.
-
Na prośbę opiekuna osoba odbierająca dziecko z placówki powinna okazać dokument potwierdzający jej tożsamość.
-
Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
-
Osoba odbierająca dziecko nie może znajdować się pod wpływem alkoholu czy innych substancji odurzających lub w innym stanie, który będzie wskazywał, że nie będzie mogła zapewnić dziecku bezpieczeństwa. W takiej sytuacji personel ma prawo nie wydać dziecka i zatrzymać je w placówce do czasu wyjaśnienia sprawy, niezwłocznie poinformować kierownika Klubu i jak najszybciej skontaktować się z rodzicami dziecka.
-
Odbiór dziecka następuje w godzinach zadeklarowanych przez rodziców.
§ 14.
-
Rodzice lub osoby przez nich upoważnione zobowiązani są odebrać dziecko osobiście od opiekuna bezpośrednio z sali zabaw lub z placu zabaw, dokładając wszelkich starań, aby fakt odbioru dziecka był odpowiednio zaakcentowany: osoba odbierająca jest zobowiązana podejść do opiekuna i poinformować ją o odbiorze dziecka.
-
Wszyscy pracownicy opiekujący się dziećmi na placu zabaw zobowiązani są do natychmiastowego powiadomienia opiekuna o fakcie zauważenia przypadku odbioru dziecka bez wiedzy opiekuna. Obowiązkiem opiekuna jest upewnienie się, że dziecko jest odbierane przez osobę wskazaną w upoważnieniu, dlatego osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dokument tożsamości i na żądanie pracownika okazać go.
§ 15.
-
W sytuacjach losowych, gdy nie ma możliwości odbioru dziecka w godzinach zdeklarowanych, rodzice zobowiązani są do poinformowania telefonicznego o zaistniałej sytuacji oraz do uzgodnienia czasu odbioru dziecka.
-
W przypadku gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy Klubu – bez wcześniejszego powiadomienia pracowników placówki – opiekun zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców lub osoby upoważnione do odbioru dziecka o zaistniałej sytuacji i uzgodnić czas i sposób odbioru dziecka.
-
W przypadku gdy pod wskazanymi przez rodziców numerami telefonów nie można uzyskać informacji powiadamia Kierownika.
-
Z przebiegu zaistniałej sytuacji opiekun sporządza protokół zdarzenia, podpisany przez świadków, który zostaje włączony do dokumentacji Zespołu.
-
W przypadku powtarzania się takich sytuacji dyrektor podejmuje decyzję o zawiadomieniu odpowiednich organów o zaniedbywaniu wychowawczym dziecka.
§ 16.
-
Opiekun wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli mają oni zachowane prawa rodzicielskie, o ile postanowienie sądu nie stanowi inaczej.
-
O każdej próbie odebrania dziecka przez rodzica/opiekuna nieuprawnionego do odbioru, opiekun powiadamia niezwłocznie Kierownika i rodzica/opiekuna sprawującego opiekę nad dzieckiem
-
Każde postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem powinno być dostarczone Kierownikowi.
-
W sytuacji kryzysowej, np. w razie kłótni rodziców czy wyrywania sobie dziecka, opiekun powiadamia niezwłocznie Kierownika.
-
Opiekun przy wsparciu Kierownika podejmuje próbę załagodzenia sytuacji. Jeśli nie przyniesie to pozytywnego rezultatu, kierownik wzywa policję.
-
Po zdarzeniu Kierownik przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad odbierania dziecka. O zdarzeniu Kierownik informuje Dyrektora Zespołu.
-
W przypadku gdy sytuacje konfliktowe powtarzają się, dyrektor powiadamia pisemnie policję i odpowiednie organy.
-
Z przebiegu zaistniałej sytuacji opiekun sporządza protokół zdarzenia, podpisany przez świadków, który zostaje włączony do dokumentacji Zespołu.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki rodziców i dzieci korzystających z opieki w Klubie.
§ 17.
Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
-
przestrzeganie Statutu Zespołu, Klubu oraz Regulaminu Organizacyjnego;
-
przyprowadzanie i odbieranie dziecka przez rodziców lub upoważnioną pełnoletnią osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
-
informowanie personelu o nieobecności dziecka;
-
informowanie opiekuna o stanie zdrowia dziecka i jego zachowaniu w domu;
-
informowanie personelu o zamiarze wcześniejszego powrotu dziecka niż podano w zgłoszeniu;
-
niezwłoczne odebranie dziecka w razie wystąpienia niepokojących objawów chorobowych, np. gorączka, wymioty, biegunka;
-
terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka, wyżywienie. Dodatkową opłatę za pobyt w wymiarze wydłużonym, tj. ponad 10 godz. dokonują rodzice u intendenta. Szczegółowe zasady regulowania odpłatności zawarte są w Regulaminie Organizacyjnym Zespołu.
-
zapewnienie dziecku na czas pobytu w Klubie niezbędnej odzieży i obuwia na zmianę, pampersów, śliniaków, chusteczek mokrych i suchych a także dostarczenie zaproponowanej tzw. wyprawki;
-
dbałość, aby dziecko nie nosiło biżuterii bądź innych niebezpiecznych przedmiotów mogących stwarzać zagrożenie dla jego bezpieczeństwa.
§ 18.
Do podstawowych praw rodziców należy:
-
uzyskiwanie na bieżąco pełnej i rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;
-
uzyskiwanie porad i wskazówek od opiekunów w razie wystąpienia trudności wychowawczych oraz doborze metod w udzielaniu dziecku pomocy;
-
włączanie się w organizację imprez okolicznościowych dla dzieci;
-
kierowanie do personelu uwag mających na celu troskę o dobro dziecka.
Rozdział 6
Prawa dziecka
§ 19.
Dziecko korzystające z opieki ma prawo do:
-
korzystania z opieki pielęgnacyjnej, wychowawczej i edukacyjnej;
-
równego traktowania;
-
opieki i ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej i psychicznej;
-
zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;
-
odkrywania, pobudzania i wzmacniania własnego potencjału twórczego;
-
odwiedzin rodziców w czasie pobytu w Klubie.
Rozdział 7
Dokumentacja
§20.
Klub prowadzi dokumentację:
-
dziennik zajęć edukacyjnych – gdzie odnotowuje się frekwencję dzieci oraz działania wychowawcze i edukacyjne;
-
karty obserwacji dziecka – gdzie odnotowuje się spostrzeżenia dotyczące rozwoju psychofizycznego dziecka.
Rozdział 8
Obowiązki w razie nieszczęśliwego wypadku dziecka
§ 21.
1. W razie nieszczęśliwego wypadku podczas pobytu dziecka opiekun ma obowiązek niezwłocznie:
-
udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej;
-
powiadomić pogotowie ratunkowe;
-
powiadomić rodziców dziecka;
-
jeżeli jest podejrzenie popełnienia przestępstwa, powiadomić najbliższą jednostkę Policji.
2.Na żądanie rodziców Dyrektor ma obowiązek udostępnić do wglądu dokumentację wewnętrzną w zakresie wpisów dotyczących dziecka.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 22.
Zespół realizując zaspokajanie potrzeb dziecka, kieruje się w szczególności:
-
dobrem dziecka;
-
koniecznością wspierania rozwoju dziecka;
-
potrzebą wyrównania deficytów rozwojowych.
§ 23.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
§ 24.
Zasady organizacyjne związane z wykonywaniem pracy przez pracowników Zespołu reguluje Regulamin Pracy.
§ 25.
Regulamin podlega podaniu do wiadomości pracowników.
§ 26.
Zmiany Regulaminu Organizacyjnego dokonywane są w trybie właściwym do jego nadania.
§ 27.
Regulamin organizacyjny wchodzi w życie od dnia 1 kwietnia 2022 roku.